7 trends op de arbeidsmarkt in 2021

De gebeurtenissen van afgelopen jaar hebben grote impact op de arbeidsmarkt van dit jaar. COVID-19, oftewel corona, heeft erg veel impact op het dagelijks leven, op de economie en op de arbeidsmarkt. Maar wat staat ons nog meer te wachten in de komende maanden? Onderstaande trends op de arbeidsmarkt laten zien waarop je je nu al voor kunt bereiden

#1. COVID-19

In januari vorig jaar hadden sommigen er wellicht al iets over gehoord, maar niemand kon voorspellen wat ons te wachten stond. Van economische voorspoed gaat Nederland in ongekend korte tijd door de coronacrisis naar een sterke krimp.

De Nederlandse economie is afgelopen jaar met 4,3 procent gekrompen. Voor 2021 wordt dan weer gerekend op een economische groei met 3 procent, maar deze komt langzaam op gang en is sterk afhankelijk van de versoepeling van de maatregelen.

#2. Veel (jeugd)werklozen

De coronacrisis zorgt voor onzekerheid in heel veel sectoren. Ondanks dat er branches zijn die beter presteren dan ooit, zijn er veel bedrijven die moeten reorganiseren of (tijdelijk) de deuren moeten sluiten. Door deze ontwikkelingen stijgt de werkloosheid sterk.

De grootste stijging van werkloosheid vindt plaats onder jongeren. Tijdelijke contracten en werken als uitzend- of oproepkracht verliezen in lastige tijden meestal als eerste hun baan. Ook werken zij veel in de sectoren die hard getroffen zijn door de maatregelen, denk hierbij aan de horeca.

#3. Generatie wisselingen

Een ontwikkeling die zorgt voor verschuiving op de arbeidsmarkt is de wisseling van generaties. In de komende 8 jaar gaan er 1,9 miljoen babyboomers uit de arbeidsmarkt en komen er slechts 1,6 miljoen nieuwe werknemers de markt op. Dit zorgt voor grote demografische veranderingen op de werkplek en voor een toename van vacatures en ruimte op de arbeidsmarkt.

Nadeel is dat de toename van gepensioneerden de economie flink belast. Daarbij nemen veel babyboomers afscheid in de techniek, de zorg en het onderwijs. Vacatures in deze sectoren zijn al lastig te vervullen en dit zal waarschijnlijk alleen maar toenemen.

#4. Werven en omscholen

Als de eerste drie trends worden samengevat bestaat 2021 uit een economie met veel onzekerheid en maatregelen met flinke impact voor veel sectoren. De vraag naar werknemers valt in sommige sectoren weg, terwijl de vraag in andere sectoren toeneemt. Er ontstaat een arbeidsmarkt met aan de ene kant steeds meer werklozen, maar aan de andere kant een toename van de krapte in andere sectoren.

Werkgevers zullen er in 2021 rekening mee moeten gaan houden dat de werkervaring en opleidingen van werkzoekenden minder goed aansluiten bij de openstaande vacatures. Een ontwikkeling binnen de werving van nieuwe mensen is dat er meer focus komt te liggen op de soft skills.

De trend die op deze hybride arbeidsmarkt inspeelt en steeds vaker naar voren komt is omscholen. Opleiden en omscholen wordt extra belangrijk en in vacatureteksten zullen vaker trainingen en opleidingsbudgetten worden opgenomen.

#5. Videosolliciteren en onboarding

Nog een gevolg van corona op de arbeidsmarkt is het veranderende sollicitatieproces. Hoe werkt het werven in een samenleving waarbij er wordt aanbevolen om persoonlijke contacten tot een minimum te beperken?

Een trend die waarschijnlijk nog wel even doorzet is dat veel werkgevers en recruiters om gezondheids- en veiligheidsrisico’s overschakelen op videogesprekken. In deze tijden is videosolliciteren niet alleen een handig alternatief voor een face-to-face sollicitatiegesprek, het is de nieuwe standaard. Dit vergt flexibiliteit van zowel de werkgever als de werkzoekende. Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging is het cruciaal om op de hoogte te zijn hoe dit allemaal werkt.

#6. Groei werkplatforms

Genoeg over de gevolgen van corona. Een ontwikkeling die steeds belangrijker wordt en zijn opmars in 2021 verder doorzet is de groei van werkplatformen. Platformen zoals FlexHero, Freelance en Temper waarbij opdrachten direct bij potentiële uitvoerders komen te liggen. Deze manier van ondernemen groeit sterk in populariteit.

Digitale platformen versnellen dit door vraag en aanbod slim met elkaar te matchen. In de Verenigde Staten staat dit bekend onder de naam ‘gig economy’ of in het Nederlands platformeconomie. Deze trend zal ook in dit jaar weer sterk doorzetten.

#7. Technologische ontwikkelingen

De digitale wereld zit nooit stil en ook in dit jaar gaat er weer doorontwikkeld worden.

Google for Jobs

Het is in 2020 dan eindelijk naar Nederland gekomen en het zal in 2021 een steeds groter onderdeel worden van het vacaturelandschap. 73 procent van de werkzoekenden start de zoektocht naar een nieuwe baan op Google en Google for Jobs gaat hier leider in zijn. De techniek en mogelijkheden zullen in 2021 zeker geoptimaliseerd worden.

Solliciteren via WhatsApp

Met ruim 12 miljoen gebruikers is Whatsapp duidelijk de lijstaanvoerder van de sociale media in Nederland. Niet gek ook dat steeds meer werkgevers en recruiters kandidaten de kans geven om te solliciteren via het middel.

Video in recruitment

Het gebruik van video’s in recruitment blijft toenemen. Kanalen zoals TikTok, Instagram Reels of LinkedIn Stories, spelen in op de populariteit van video’s. Of het nu voor de werving van nieuwe mensen is of voor Employer Branding, steeds vaker wordt video ingezet.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (in het Nederlands: kunstmatige intelligentie) is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Tegenwoordig wordt Artificial Intelligence ook steeds vaker ingezet om het recruitmentproces te versnellen. Deze groei zal ook in 2021 doorgaan.

Bron: wetalent.nl