Backoffice ondersteuning als freelancer, kan dat?
Als u freelancer (oftewel zzp’er) bent, dan geniet u van een aantal unieke voordelen. De positieve kanten aan het zzp-schap zijn duidelijk: vrijheid, onafhankelijkheid en doen wat u wilt en waar u goed in bent. Helaas staat daar tegenover dat u veel minder salariszekerheid heeft en dat u een aantal dingen omtrent financiën en verzekeringen zelf dient te regelen. Wat vele zzp’ers echter niet weten is dat deze nadelen vrij eenvoudig op te vangen en te neutraliseren zijn. Bent u een freelancer en wilt u uw backoffice wellicht uitbesteden? Lees dan snel verder.
Voordelen backoffice uitbesteden voor freelancers
Vele freelancers doen werkelijk alles zelf en er zijn er ook een heleboel die de kerntaken van de administratie door een boekhouder laten doen. Velen weten niet dat er nog veel meer mogelijkheden in het verschiet liggen. Mogelijkheden die de nadelige onderzekerheden van het zzp-bestaan toch aardig weten uit te wissen. Zo heeft u als zzp’er mét backoffice ondersteuning geen arbeidsrechtelijke en fiscale risico’s. Daarnaast gaat u niet gebukt onder debiteurenrisico’s, bouwt u pensioen op en bent u verzekerd voor de Ziektewet, Werkloosheidswet en de WIA. Bovendien verspilt u geen tijd aan uitgebreide administratieve werkzaamheden en belastingproblematiek. Desondanks behoudt u de vrijheid van het zelfstandig ondernemen en geniet u van een gegarandeerd salaris van het bedrijf dat uw backoffice ondersteuning verricht.
Zo veel voordelen? Daar moet iets achter zitten…
Het is voorstelbaar dat u denkt dat de hierboven genoemde voordelen te mooi zijn om waar te zijn. Akkoord, u betaalt uiteraard een vergoeding voor de dienstverlening van de backoffice ondersteuning, meestal een bepaald (standaard)percentage van het totale factuurbedrag. Maar zoals u al heeft kunnen lezen, krijgt u daar ook zo veel voor terug. Wanneer u interesse heeft, dan wordt het tijd eens contact te zoeken met een erkend bedrijf in backoffice ondersteuning om vrijblijvend een offerte aan te vragen. Ga vervolgens eventueel met behulp van een deskundige accountant na wat over de langere termijn het uitbesteden van uw backoffice voor u als zzp’er gaat opleveren.
Ga van start met backoffice ondersteuning voor zzp’ers
Heeft u zichzelf kunnen overtuigen van deze stap en wilt u daadwerkelijk uw backoffice uitbesteden vanuit uw zzp-schap? Dan bent u goed op weg, maar u bent er nog niet helemaal. Besef u namelijk goed dat deze stap een heleboel gevolgen heeft. Vraag dus altijd bij het desbetreffende bedrijf naar alle voorwaarden en bestudeer deze aandachtig. Achterhaal ook of er eventuele minimummarges gelden en of er opstartkosten betaald moeten worden. Hoe meer vragen u stelt, hoe beter u bent voorbereid en hoe voortvarender u van start kunt gaan, genietend van alle voordelen die een goede backoffice ondersteuning zoals die van Payoffice B.V. u als zzp’er te bieden heeft.