17 juni 2020
Na het eerder door minister Koolmees aangekondigde wettelijk minimum tarief voor zzp’ers heeft het kabinet gisteren besloten hier toch van af te zien. Zelfstandigen zouden hierdoor met teveel administratieve lasten te maken krijgen. Bovendien zorgt de voorgestelde wetgeving voor onduidelijkheid en het probleem wordt niet echt opgelost.
Het wettelijk minimum voorgestelde tarief van 16 euro per uur wilde Koolmees in het leven roepen om schijnzelfstandigheid en onderbetaling van zelfstandigen tegen te gaan. Ook was het voorstel een zelfstandigenverklaring in te voeren voor zzp’ers die meer dan 75 euro per uur vragen.
Webmodule
Door het kabinet is wel besloten een zogenoemde webmodule te lanceren. Deze webmodule moet opdrachtgevers meer zekerheid geven als zij iemand inhuren. Hierin staat namelijk vermeld of de Belastingsdienst de zzp’er als zelfstandige of als werknemer ziet. Dat betekent dat de werkgever vooraf weet of er wel of geen loonbelasting moet worden betaald en of er inhoudingen moeten zijn voor werknemersverzekeringen.
Uit de eerste testfase van de webmodule blijkt:
- Dat bij 25% duidelijk is dat iemand zelfstandige is.
- In 48% van de opdrachten er waarschijnlijk een arbeidsovereenkomst moet worden gesloten. De zzp’er wordt daarbij door de werkzaamheden en de aard van de afspraken gezien als werknemer.
- In 27 procent de webmodule geen uitsluitsel geeft, omdat de omstandigheden van het werk hier te specifiek zijn.
Werknemers- en werkgeversorganisaties en zzp’ers konden meepraten over de vragenlijst en het gebruik van de webmodule. De webmodule komt dit najaar als pilot beschikbaar.
Platform Zelfstandige Ondernemers is kritisch
De reactie van het Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) op de webmodule is kritisch. Zij hechten niet veel waarde aan de uitkomsten. Directeur Margreet Drijvers: “De vragen die op de opdrachtgevers worden afgevuurd zijn dermate ingewikkeld dat opdrachtgevers deze bijna niet kunnen beantwoorden. Zolang er in de onderliggende wetgeving niets wijzigt, zal het bepalen van de arbeidsrelatie altijd ingewikkeld blijven.” Omdat zelfs rechters verschillend oordelen over bepaalde opdrachten, is de verwachting dat de webmodule ook geen zekerheid zal gaan geven.
Zzp’ers onderbrengen in een betrouwbare backoffice ondersteuning
Steeds meer ondernemers, bemiddelaars of zzp’ers kiezen ervoor hun backoffice taken uit te besteden aan een betrouwbare backoffice ondersteuner als Payoffice B.V. Deze neemt u heel wat werk (en soms zorgen) uit handen.
Wij werken met een door ons ontwikkeld ICT-platform. Dit biedt ons de mogelijkheid u het maatwerk te leveren dat wij graag willen. En dat tegen een zeer acceptabel tarief.
Voordelen voor zzp’ers:
Onze overeenkomsten zijn zo opgesteld dat uw BTW-vrijstelling gegarandeerd blijft. Daarnaast kunnen wij als uw backoffice ondersteuner de instellingen waarvoor u als zzp’er werkzaam bent BTW-vrij factureren. Bovendien is de zzp’er ook van zijn eigen debiteurenbeheer af. En wij hanteren een snelle betaling: na accordering binnen 24 uur uitbetaald.
Voordelen voor zzp-bemiddelaars:
Wij bundelen zoveel mogelijk de administratie van uw zzp’ers. Bijvoorbeeld één factuur per opdrachtgever voor gewerkte uren van meerdere zzp’ers. Splitsen van factuur op kostenplaats. Digitaal accorderen van uren en meer.
Lees hier meer over de vele voordelen van het onderbrengen van (werkzaamheden van) zzp’ers in onze backoffice ondersteuning.
Payoffice: voor snelle, efficiënte en goedkope backoffice ondersteuning
Payoffice B.V. is uw backoffice uitzendbureau voor al uw uitzendkrachten, flexwerkers en zzp’ers. Wij werken landelijk en bedienen al veel werkgevers en hun flexmedewerkers naar volle tevredenheid. Wat wij vaak terugkrijgen van onze klanten is dat zij zelf de gehele personeelsadministratie niet beter of goedkoper kunnen doen dan dat Payoffice dat voor hen doet.
Wilt u ook meer weten wat onderbrengen van uw uitzendkrachten en flexwerkers in onze backoffice ondersteuning https://payoffice.nl/wat-is-backoffice-ondersteuning/ voor u kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Telefonisch 040 30 38 500 of per e-mail info@payoffice.nl. Wij informeren u in een vrijblijvend gesprek graag over de mogelijkheden.