10 maart 2020
Begin vorig jaar (2019) had 1,9 miljoen werknemers een flexibele arbeidsrelatie. Dat betekent dat zij óf een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd hebben óf een flexibel aantal uren per week werken. Dat is ten opzichte van de beginjaren van deze eeuw (CBS-peildatum 2003) een forse stijging. Gedurende 2019 is dit aantal flexwerkers echter wel afgenomen. Er lijkt dus een nieuwe ontwikkeling gaande.
Flexibele werknemers in 2019
Onder flexibele werknemers scharen we onder meer de oproep- en invalkrachten en de uitzendkrachten. Voor het aantal oproep- en invalkrachten kunnen we stellen dat deze groep sedert 2003 verdubbeld is. Het aantal uitzendkracht is sedert 2003 met 45%.
Onder flexibele arbeid vallen ook de tijdelijke werknemers met uitzicht op een vaste aanstelling. En tijdelijke werknemers zonder een vast uren contract.
Bij de zzp’ers zit de groei met name in de zelfstandigen die eigen arbeid of diensten aanbieden.
Belang van uitzendwerk
Brancheorganisaties onderstrepen graag het belang van uitzendwerk. Zeker omdat uitzendwerk gemiddeld een grote kans biedt op snelle werkhervatting, nadat iemand zijn werk verloren heeft. Zo vindt 79% van de uitzendkrachten met een WW-uitkering binnen een jaar een nieuwe baan. Van de werknemers die vanuit een verloren vaste werkkring weer aan de slag gaan is dat 45%. “Uitzendwerk maakt het verschil tussen meedoen en niet-meedoen in de maatschappij”, aldus de ABU.
De uitzendbranche heeft echter wel een kwaliteitsimpuls nodig. Het aantal uitzendbureaus is enorm gegroeid door een te lage toetredingsdrempel. Een groot deel daarvan blijkt niet gecertificeerd, functioneert onder de maat en er is nauwelijks controle van de overheid. De brancheorganisatie pleit dan ook voor meer controle en handhaving. Dit moet resulteren in hogere kwaliteit in de uitzendbranche.
Kies voor de kwaliteit van het juiste Backoffice uitzendbureau
Ook wij bij Payoffice B.V. pleiten voor een goed gereguleerde en gecontroleerde uitzendmarkt. Kwaliteit voor alles en bij Payoffice leveren wij dat tegen een zeer betaalbare prijs. Het onderbrengen van uw uitzendkrachten bij een goede backoffice ondersteuning is dus eens te meer van belang. Wij bewaken dat uw uitzendkrachten werken volgens de geldende wet- en regelgeving. We zijn ervaren in het werven en selecteren van goed gekwalificeerde uitzendkrachten, in een arbeidsmarkt waar het aanbod van werknemers schaars is. Payoffice zorgt voor een transparante en goed gedocumenteerde uitzendkrachten backoffice ondersteuning. Dat doen wij met behulp van ons op maat gemaakte ICT-platform.
Uw backoffice ondersteuning bij Payoffice
Wilt u uw backoffice ondersteuning uitbesteden, dan zijn wij u graag van dienst met onder meer uw uren-, loon- en salarisadministratie. We assisteren bij langdurig ziektegevallen en helpen bij het opstellen en beëindigen van contracten. Wij hebben een NEN 4400-1 certificering, werken met een G-rekening en zijn WAB-Proof.
Weten wat Payoffice kan betekenen voor uw backoffice ondersteuning? Bekijk de mogelijkheden https://payoffice.nl/wat-is-backoffice-ondersteuning/wat-betekent-backoffice/. Neem contact met ons op 040 – 30 38 500 of per e-mail info@payoffice.nl. Wij informeren u graag in een vrijblijvend gesprek.