Regelen van ontslagprocedures

Het kan je zomaar overkomen. Je hebt iemand aangenomen en hij of zij blijkt in de praktijk toch niet zo goed te functioneren. Of de zaken gaan slecht en je wordt gedwongen te reorganiseren. Er zijn veel redenen om het arbeidscontract met een medewerker te moeten ontbinden. Ruzie, een arbeidsconflict, een reorganisatie, spanningen op de werkvloer, een vertrouwensbreuk :allemaal vervelende situaties die je veel liever had willen voorkomen. Soms is het beëindigen van het contract echter de enige oplossing om een einde te maken aan de onzekerheid over de toekomst van een werknemer. Dat is echter niet eenvoudig.

Het beëindigen van een contract vraagt om een goede voorbereiding. Je kunt namelijk niet zomaar iemand ontslaan. Zeker wanneer de werknemer een vast contract of een langdurig tijdelijk contract heeft, is het ingewikkeld om van iemand afscheid te kunnen nemen. Met het uitbesteden van uw backoffice aan Payoffice, haalt u gelukkig de juiste kennis en kunde in huis om ontslagprocedures in goede banen te leiden. Zo kunt u zich zorgeloos concentreren op uw eigen werkzaamheden en hoeft u zich niet druk te maken om het juridische steekspel.

backoffice ondersteuning door payoffice

De arbeidsovereenkomst met de medewerker opzeggen

Op eigen initiatief een arbeidscontract beëindigen is complex. Het kan op drie verschillende manieren: op staande voet, ontbinding door de kantonrechter en met toestemming van het UWV.

Bij ontslag op staande voet is er sprake van iets ernstigs, bijvoorbeeld werkweigering, diefstal of fraude. Een werkgever mag een werknemer dan op staande voet ontslaan waarna de arbeidsovereenkomst per direct eindigt.

Bij ontslag via de kantonrechter moet de kantonrechter toestemming geven voor het ontslag. Er is namelijk eerder sprake van ‘ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de werkgever’ dan van ‘ontslag’ en de kantonrechter stemt daar niet zomaar mee in. Een werkgever moet aan de hand van een stevig dossier aantonen dat er écht sprake was van bijzondere ontslagredenen en dat er geen andere optie was, dan het beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Denk aan een medewerker die vaak ziek is, disfunctioneert, zich zeer onbehoorlijk gedraagt of bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een ernstige bijzondere omstandigheid (bijvoorbeeld werknemer die in de gevangenis zit)..

De derde manier waarop een werkgever een werknemer kan ontslaan, is via het UWV. Het UWV moet dan toestemming geven voor deze ‘opzegging van de arbeidsovereenkomst’, bijvoorbeeld vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid (de werknemer is langer dan twee jaar ziek) of in geval van bedrijfseconomisch ontslag (een reorganisatie of een verslechterde slechte financiële situatie bij werkgever). Net als bij de kantonrechter, geeft het UWV alleen toestemming voor beëindigen van het contract als de reden voor het ontslag geldig is en overeenkomt met één van de in de wet genoemde ontslaggronden.

Transitievergoeding betalen

Als je een werknemer ontslaat, moet je hem vrijwel altijd een transitievergoeding betalen. Dit geldt voor zowel vaste als tijdelijke contracten. Het maakt daarbij niet uit wat de reden is van het ontslag. Alleen bij een terecht ontslag op staande voet, ernstig verwijtbaar handelen van je werknemer, een faillissement of een ontslag wegens pensioen hoef je geen transitievergoeding te betalen. 

Vraag een offerte aan

Er kan geheel vrijblijvend een offerte aan worden gevraagd, zodat u weet waar u aan toe bent. Neem contact op voor een offerte op maat. Op kantooruren zijn wij bereikbaar op tel.

040 – 30 38 500.

Ontslagprocedures zijn tijdrovend en complex. Zowel operationeel als emotioneel brengen ze in uw organisatie een hoop onrust met zich mee en dat wilt u graag voorkomen. Heeft u daar hulp, begeleiding of ondersteuning bij nodig? Payoffice neemt de verzorging van de ontslagprocedures uit handen. Het bespaart u veel tijd en een hoop kopzorgen. Bent u benieuwd naar onze overige dienstverlening? Neem dan contact met Payoffice op. Wij zijn telefonisch bereikbaar op 040-3038500 of per mail info@payoffice.nl. U kunt ook het contactformulier invullen, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. 

Backofficeprocessen

Backoffice werkzaamheden bestaan voornamelijk uit administratieve en financiële werkzaamheden. Dit soort werk wordt voornamelijk uitgevoerd door administratief personeel met behulp van computers. De belangrijkste taak binnen deze functie is ervoor te zorgen dat een organisatie haar financiële en administratieve transacties kan verwerken, waarvoor er verantwoordelijke werknemers zijn op alle niveaus van de organisatie. De reden waarom backofficeprocessen niet kunnen worden geautomatiseerd als gevolg van de huidige technologische beperkingen, ook al zouden deze taken wel kunnen worden geautomatiseerd, is dat hiervoor specifieke vaardigheden vereist zijn (bijv. talenkennis).

Een overschrijving is een veel voorkomend voorbeeld van een standaardbewerking binnen de financiële afdeling. Binnen dit proces moet meerdere mens-tot-mens communicaties plaatsvinden voordat een betalingsbevoegde persoon geld via elektronische kanalen naar geautoriseerde ontvanger(s) stuurt of vice versa. Dit hele proces kan gemakkelijk worden geautomatiseerd omdat de elektronische communicatie tussen betalingsverzender en ontvanger kan een standaardproces worden ondergebracht.

Een complexer geval is het opstellen van een factuur door een boekhouder. Het aanmaken van een factuur vereist verschillende stappen. Eerst is de klant geïdentificeerd en is hem meegedeeld dat hij binnen enkele dagen een factuur in zijn mailbox zal ontvangen. Ten tweede moet de boekhoudkundige afdeling de informatie over de klant voor deze factuur voorbereiden (b.v. naam adres enz.), uitzoeken hoeveel geld reeds betaald had moeten zijn, indien dit het geval is, hoe de rente op achterstallige betalingen wordt berekend en soortgelijke taken die uren of zelfs dagen kunnen duren, afhankelijk van een bepaalde situatie in een bepaalde bedrijfsorganisatie met haar eigen cultuur enz. Ten derde, wanneer alle relevante informatie over de klant en het contract met de boekhouder maakt een factuur, die verschillende mens-machine-processen doorloopt tot hij wordt afgedrukt en naar de klant gestuurd. Deze machinale processen omvatten het uitzoeken hoeveel moet worden gevraagd voor een product of dienst enz.

Voorraadbeheer is een ander voorbeeld van een proces dat kan worden geautomatiseerd omdat er standaardmanieren zijn om het te doen. U hoeft alleen maar uit te zoeken welke producten gewenst zijn (b.v. pennen), hoeveel er besteld moeten worden, waar ze vandaan komen (d.w.z. of ze binnen uw organisatie kunnen worden gekocht), enz. en al deze gegevens in te vullen door het reeds vastgestelde standaardproces voor deze bewerking te volgen. Het resultaat van een dergelijke actie zal zijn dat een nieuwe voorraad pennen in een inventarissysteem wordt ontvangen en wordt ingevoerd. Het inventarissysteem zelf zal een lijst van artikelen en hun huidige locatie hebben, die wordt bijgewerkt naar gelang van de binnenkomende producten. Er kan een geautomatiseerd proces worden gecreëerd, waarbij alle nieuwe binnenkomende producten automatisch in dit inventarissysteem worden ingevoerd. Met andere woorden, machines hoeven geen order te ontvangen van een centrale computer of van enige andere bron om iets te produceren, aangezien zij al weten wat/hoeveel zij moeten produceren omdat dit van tevoren in hen is geprogrammeerd door een mens.